Consultancy HR Learning & Development
 
Implementatie van Learning Communities

Interessante artikelen


Terug naar overzicht

10-06-2022

De mislukking van Learning Communities

Je wil met jouw organisatie graag inspelen op de laatste trend in de HR wereld: Het oprichten van een Learning Community voor jouw organisatie. Jij als ondernemer wil graag verder met de ontwikkeling van je medewerkers en investeert in hele mooie platformen en loopbaantrajecten. Maar na verloop van tijd wordt deze Learning Community onvoldoende gebruikt door de medewerkers en dooft het als een nachtkaars uit. Zonde van al die tijd en geld wat je hierin geïnvesteerd hebt.

Was jouw organisatie er wel klaar voor om een learning community te vormen?

Al enige tijd richten we met WeesVaardig Learning Communities in voor organisaties en sectoren. Helaas komen we bovenstaande ervaringen regelmatig tegen bij de eerste kennismakingsgesprekken met onze klanten. Waar komt dat toch door?
Vol enthousiasme is er gestart met trajecten en platformen die de medewerkers en organisaties moeten helpen bij hun ontwikkeling, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het niet werkt. Wij hebben de afgelopen tijd deze trajecten geëvalueerd en onderzocht waar het bij deze organisaties ‘mis’ ging. De uitkomsten en leerpunten delen we graag met ons netwerk.

Waar hebben deze organisaties onvoldoende rekening mee gehouden?

1. De organisatie had onvoldoende voor ogen hoe de ontwikkeling van medewerkers bijdraagt aan de groei van de organisatie.
Als je niet precies kunt vertellen wat het doel van ontwikkelen is, wacht dan nog even met het inrichten van een Digitale Learning Community en breng dit eerst in kaart. Creëer een win-win situatie op organisatie- en medewerkersniveau.

2. Elke medewerker ontwikkelt zich anders. Waarom heeft de organisatie dan voor iedere medewerkers dezelfde ontwikkelpaden?
Omdat deze paden vaak passen bij de functie. Maar past het ook bij de mens die deze functie bekleedt? Als het ontwikkelpad onvoldoende past bij de medewerker, levert het niet het gewenste resultaat op.

3. Het is voor de organisatie onvoldoende duidelijk hoe de medewerkers willen groeien en op welke punten zij zich willen ontwikkelen.
Als je onvoldoende inzichtelijk hebt op welke punten je medewerkers zich willen ontwikkelen, wordt het moeilijker om ze te motiveren om zich te ontwikkelen.
Met de uitkomsten en leerpunten zijn wij aan de slag gegaan en hebben wij drie fasen kunnen identificeren en aan de hand van ons fasemodel kunnen wij bepalen of jouw organisatie klaar is om te kunnen groeien naar een learning community:

Fase 1 De basis:

Je weet als organisatie dat je aan de ontwikkeling van je medewerkers moeten werken, maar weet niet op welke wijze en je bent onvoldoende op de hoogte van wat het bijdraagt aan de organisatie.

Fase 2 De leerstand:

Je weet wat ontwikkeling van je medewerkers bijdraagt aan jouw organisatie, maar weet nog niet op welke wijze je dat georganiseerd krijgt en je hebt de bijbehorende loopbaanpaden nog onvoldoende in kaart gebracht.
Bevind jouw organisatie zich in fase 1 of 2?
Geen probleem, het is in deze fase alleen nog niet aan te raden om een Learning Community op te zetten. Door rekening te houden met de uitkomsten van de eerder genoemde situaties en dit eerst te vertalen naar een haalbaar proces, dan pas kan je als organisatie doorgroeien naar Fase 3:

Fase 3 actiestand:

Je weet wat ontwikkeling bijdraagt aan jouw organisatie en ook op welk niveau jouw medewerkers zich willen ontwikkelen en je zoekt naar een goede manier om dit voor hen te faciliteren. Neem jouw medewerkers mee in dit proces, zodat je zeker weet dat zij ook gemotiveerd zijn en geactiveerd worden om de Learning Community tot een succes te maken.

Wet van de oogst
Conclusie: Om van een Learning Community voor jouw organisatie een succes te maken, dien je eerst een degelijk fundament neer te leggen en draagvlak te creëren bij je medewerkers. Zomaar een platform of applicatie introduceren, zal wellicht op korte termijn werken, maar geen langtermijnresultaten opleveren, oftewel de Wet van oogst volgens Stephen R. Covey:

Eerst zaaien, dan oogsten. Vertrouwen op shortcuts en quick wins,
leidt op lange termijn vaker tot falen dan tot succes.


Wil je weten in welke fase jouw organisatie zit?

Neem dan contact met ons op voor een online kennismakingsgesprek



Terug naar overzicht



 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Info
Instagram
LinkedIn